<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P3DHMB4" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

C4C 2002 release SAP Sales en Service Cloud

Tom Marchand| 21-02-2020

SAP C4C 2002 release

In het weekend van 15 februari jongsleden is de nieuwe 2002 versie van Cloud for Customer (C4C) live gegaan op  de productie omgevingen. Voor 2020 staan de onderstaande kwartaalreleases op de planning.

Release

Test Upgrade

Productive Upgrade

HFC02*

HFC03*

2002

Feb 1st, 2020

Feb 15th, 2020

Mar 14th, 2020

Apr 18th, 2020

2005

May 2nd, 2020

May 16th, 2020

Jun 20th, 2020

Jul 18th, 2020

2008

Aug 1st, 2020

Aug 15th, 2020

Sep 19th, 2020

Oct 17th, 2020

2011

Oct 31st, 2020

Nov 14th, 2020

Dec 12th, 2020

Jan 16th, 2021

Zoals je ziet zijn de HFC (Hotfix Collections) van drie naar twee stuks per kwartaalupdate gereduceerd. Dit resulteert in een versimpelde upgrade en hotfix cycle:

sap c4c hotfix

De SAP Sales en Service klanten zijn hiermee altijd up-to-date met de nieuwste software mogelijkheden binnen het C/4HANA platform. Een belangrijke aandachtspunt is dat klanten na upgrade op de test tenants deze grondig testen, voordat deze twee weken later op productie staan.

Wat zijn dit keer de belangrijkste updates?

Binnen verschillende dataobjecten wordt het mogelijk om informatie van geselecteerde rijen massaal te updaten. Als je twee of meer rijen selecteert binnen de dataset, kan vanuit de Mass edit regel de data van verschillende kolommen doorgezet worden. Hierdoor kan de eindgebruiker makkelijk data aanpassen zonder export/import of handmatige handelingen per object.

c4c fiori client

Om het aantal klikken van de gebruiker nog meer te beperken, worden er binnen de Fiori omgeving ook verschillende functies actief omtrent User Experience. Denk hierbij aan:

  1. Nieuwe quickview met directe edit mode. Deze geeft direct toegang tot veelgebruikte informatie, om deze ook snel te kunnen aanpassen. sap c4c 2002
  2. Binnen de dataset kan worden ingesteld dat de eerste kolom (ID/naam) standaard wordt vastgezet wanneer we zijwaarts scrollen.
  3. Het Actie menu wordt verplaats naar rechtsboven, vanaf de 2005 release is dit standaard, voor een verbeterde UX. Hetzelfde gaat gelden voor de “Header fileds”. Deze gaan ook per 2005 release naar de top.
  4. Binnen de dataset kun je door blijven scrollen binnen de dataset en laad het systeem maar 1 pagina per keer. Dit komt de performance ten goede. (BETA)
  5. Doorklikbare link visualisatie van objecten, denk aan blauwe teksten voor telefoonnummers/e-mails/website. Bij klikken hierop opent de betreffende functie direct (bellen/e-mailen/website openen). (BETA)

Sales

Binnen de Sales module zijn er verschillende verbeteringen gerealiseerd:

  • Status aanpassingen van Opportunity Management op item level, hiermee kunnen de verschillende regels aparte statussen hebben.
  • Tevens kan er per item een aparte concurrent worden toegevoegd.
  • Verbeteringen in historische goedkeuringen binnen de opportunity.
  • De Workflow rule kan nu automatisch de status van de opportunity direct aanpassen, als deze voldoet aan de gestelde condities.

Mobiele applicatie aanpassingen:

  • Single Sign On (SSO) mogelijkheden voor de mobiele applicatie
  • De Administrator kan objecten en velden (on)zichtbaar maken binnen de applicatie.
  • Binnen de applicatie kunnen er direct notities worden aangemaakt of aangepast binnen afspraken, taken en telefoongesprekken. Dit kan zowel via het toetsenbord of voice-to-text.
  • Binnen de datasets wordt alleen de eerste pagina geladen. Aals de gebruiker scrolt worden deze records dynamisch geladen.

Service

Voor Service Agents komt er een nieuw scherm beschikbaar: “Live account”. Hiermee krijgt de Servicemedewerker direct inzicht in de informatie van een klant. Dit scherm kan direct worden opgeroepen als de klant vanuit live activity is geïdentificeerd via chat of inkomend telefoongesprek.

c4c release 2002 sap

  1. Kop informatie velden zoals Status en Prioriteit.
  2. Middelste sectie laat de historische interactie van de klant.
  3. Linker sectie laat contactinformatie zien, tickets, adres en reguliere producten.
  4. Kennisbank artikelen kunnen hier direct worden gezocht.

In de toekomst komen hier extra functionaliteiten bij, denk aan: “next best action/response timeline card”. Binnen service zijn daarnaast ook onderstaande zaken toegevoegd:

  • Timeline, servicemedewerkers kunnen via de timeline nu alle objecten toevoegen waaronder SMS versturen. Hiermee worden alle interacties weer samengevoegd.
  • Via de Timeline kun je nu ook E-mails opstellen of direct beantwoorden via Outlook.
  • Option to use TinyMCE in plaats van Kendo, deze editor verhelpt veel van de problemen die we nu hebben met Kendo voor het opstellen van interacties/e-mails:

c4c 2002 email

Bovenstaand is een korte opsomming van de nieuwe functionaliteiten die zijn toegevoegd. Wil je de gehele release note lezen, dan kun je deze hier terug vinden: SAP C4C 2002 release notes. De volgende release is 2005. In mei komen we weer met een update over deze release, die op 2 mei live zal staan op de test omgevingen.

Heb je nog vragen omtrent deze release of kunnen we jou ergens ondersteunen? Vul dan onderstaand contactformulier in.

 

Tom Marchand CRM consultant myBrand Tom Marchand | SAP CX / C4C / CRM consultant bij myBrand

 


Vorige Volgende

Ook interessant

5 tips om het SAP licentiemodel beter te begrijpen

Yvan Hopmans| 30-04-2019

In mijn huidige functie (SAP Licentie manager) spreek ik veel met klanten over het licentiemodel van ...

Meer

4 redenen om over te stappen op SAP Extended Warehouse Management

Roland van Hulzen| 18-11-2019

Heb je een magazijn waarbij één artikel op meerdere plaatsen ligt, bijvoorbeeld een hoogbouw- of bulkmagazijn? En ...

Meer

Weet je nog wat je in je schuur hebt staan?

Gene Madikrama| 07-05-2019

Het is een vreemde titel, maar wellicht zul je ‘m gaandeweg wel begrijpen. Vorig jaar zomer was ik bezig met mijn ...

Meer