<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P3DHMB4" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Cloud4Customer: een mooi voorbeeld van succesvolle business en IT alignment

Kim Zelders| 24-08-2017

Goede alignment tussen business en IT is belangrijk om doelstellingen te behalen, zoals het verbeteren van de marktpositie en/of de financiële prestatie. Maar die afstemming daadwerkelijk realiseren is makkelijker gezegd dan gedaan. In de praktijk blijkt toch vaak sprake te zijn van een kloof tussen business en IT. Bijvoorbeeld vanwege verschillende ideeën en doelstellingen. Bovendien wil je voorkomen dat de business, vanuit specifieke behoeften, zelf op zoek gaat naar software. Immers, niemand zit te wachten op een erg complex applicatielandschap. Cloud4Customer van SAP is een mooi voorbeeld van hoe je, samen met de business, tot functionaliteit komt waar iedereen blij van wordt.

Eén applicatie die mobiel data ontsluit voor de binnen- en buitendienst

Stel: je bent op zoek naar een applicatie die mobiel data ontsluit voor iedereen die buiten de deur werkzaam is en degenen die dat intern coördineren. Dat is namelijk een vraag die vanuit de business is gekomen. De sales- en service afdeling heeft behoefte aan een CRM applicatie dat hen real time van de juiste informatie kan voorzien en direct mutaties kan vastleggen. Online en offline, op kantoor en ‘on the road’. Als IT manager is het jouw taak om, bij voorkeur samen met de business, een geschikte applicatie te vinden of te ontwikkelen.

De rol van IT verandert: van leider naar coach

En daarin schuilt een belangrijke verandering: om tijdens dit proces goede afstemming met de business te realiseren, ben je als IT niet langer de partij die een project, na de uitvraag, volledig van A tot Z opzet.

Om te zorgen dat het CRM applicatie volledig aan de wensen en behoeften van de sales- en service afdeling voldoet is het van belang om naar hun input te luisteren, om samen te werken. Zij geven aan wat ze belangrijk vinden en als IT manager faciliteer je daarin. Je ondersteunt, coördineert en coacht.


De voordelen van SAP Cloud4Customer

Waarom dan SAP Cloud4Customer als CRM applicatie? Eerst het kortste antwoord: omdat deze applicatie zorgt voor optimale alignment tussen business en IT. Ik begrijp dat dit natuurlijk nog niet zoveel zegt, dus daarom zal ik ook uitleggen waarom dat dan zo is.

SAP Cloud4Customer is een cloud oplossing om (pre) sales en service processen te ondersteunen. Op het gebied van activiteiten, lead- en opportunity management, sales quotation, sales orders, campagne management en service management.

Deze software verschilt van andere pakketten omdat de business achter het stuur plaatsneemt. Vanuit de specifieke behoeften van sales — bijvoorbeeld flexibiliteit, eenvoudige user interface, direct verwerken bezoekverslagen, real time informatie etc. — wordt invulling gegeven aan de CRM applicatie. Vanzelfsprekend gebeurt dit in samenspraak met IT, omdat jij immers kan aangeven wat wel en niet mogelijk is. En jij bent er verantwoordelijk voor dat alle applicaties optimaal op elkaar zijn afgestemd.


Wat is de toegevoegde waarde van SAP Cloud4Customer voor jou als IT manager?

De toegevoegde waarde voor de business van SAP Cloud4Customer lijkt me duidelijk, maar wat is dan het voordeel voor IT?

  • De acceptatie van de applicatie door de organisatie zal veel hoger liggen omdat het voldoet aan de wensen en behoeften van de business
  • De applicatie is volledig cloud based en daarmee meteen mobiel toepasbaar op verschillende apparaten
  • Je lift automatisch mee op de driemaandelijkse update — en daarmee ben je altijd actueel en beschik je over de meest actuele versie met de meest uitgebreide mogelijkheden om de business optimaal te faciliteren.

Kortom, SAP Cloud4Customer is een mooi voorbeeld van een innovatie om optimale afstemming tussen business en IT te realiseren. Samen werk je aan een goed functionerende CRM applicatie die aansluit bij de wensen en behoeften vanuit de business.

En hoewel iedere organisatie gebaat is bij innovatie, is het voor veel IT-managers nog een hoofdpijndossier. Hoe maak ik de organisatie klaar voor innovatie? Hoe richt ik het organisatorisch in? En hoe ga ik om met de huidige architectuur en applicatielandschap? Dat zijn voor veel managers herkenbare vragen.

Om je te helpen richting te geven aan innovatie hebben we hierover een whitepaper geschreven. Hierin lees je onder andere welke methodes je kunt gebruiken om innovatie te stimuleren en hoe je het tot een succes maakt: het geeft je concrete handvaten. Download jouw exemplaar hier

New Call-to-action


Vorige Volgende

Ook interessant

5 tips om het SAP licentiemodel beter te begrijpen

Yvan Hopmans| 30-04-2019

In mijn huidige functie (SAP Licentie manager) spreek ik veel met klanten over het licentiemodel van ...

Meer

Wat voor impact heeft de Brexit op jouw SAP-systemen?

Marc Korstanje| 19-02-2019

In dit artikel presenteren wij de belangrijkste websites die je voorbereiden op de Brexit. Als SAP-dienstverlener ...

Meer

Weet je nog wat je in je schuur hebt staan?

Gene Madikrama| 07-05-2019

Het is een vreemde titel, maar wellicht zul je ‘m gaandeweg wel begrijpen. Vorig jaar zomer was ik bezig met mijn ...

Meer