<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P3DHMB4" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Een Fiori app: meer dan een scherm met knoppen!

Femmeke de Klein| 22-02-2018

Bij het uitrollen van Fiori apps wordt vaak eerst gedacht aan de functionaliteit die deze apps kunnen bieden. Hierbij zien we dat de SAP standaard Retail apps redelijk intuïtief werken en dat (zeker jongere) gebruikers er gemakkelijk mee aan de slag gaan. Maar een goede app is meer dan alleen ‘een paar knopjes’ op het scherm. We merken steeds meer dat juist alles eromheen een grote invloed heeft op de gebruikerservaring. Dit geldt zeker voor de communicatie met de backend.

De functionaliteit die SAP biedt is voor de meeste retailers prima geschikt. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig artikelen bestellen en informatie erover opvragen. In de bestellen app wordt per artikel getoond wat er de afgelopen tijd verkocht is, wat er binnen gaat komen en wat de voorraad is. En via de artikelinfo-app kun je ook de voorraad van omliggende vestigingen zien. SAP biedt ook de mogelijkheid om direct naar andere apps te springen, voor het artikel waarmee je aan het werk bent. Hierdoor kun je bijvoorbeeld de voorraad controleren en direct een bestelling aanmaken of middels een telling of een afschrijving de administratieve voorraad corrigeren.

Standaard apps
Als je met de Fiori apps wilt gaan werken, is het goed om uitgebreid te kijken naar wat de standaard apps te bieden hebben en of deze voldoen. Een masterdata-veldje erbij is zo gedaan. Als een eventuele uitbreiding echter afwijkt van het proces zoals dit door SAP uitgewerkt is, dan kan dit meer tijd kosten dan je verwacht. Bijvoorbeeld: standaard is dat je voor de eerstvolgende leverdatum besteld. Bestellen voor een andere datum in de toekomst, kan flink wat voeten in de aarde hebben.

Voor ieder device
Eén van de basisideeën van web-apps zoals Fiori is dat ze op elk apparaat te gebruiken zijn. We zien dan ook dat de apps zich veelal netjes aanpassen aan de grootte van het scherm. Dit maakt dat qua hardware de meeste tablets prima te gebruiken zijn. Hetzelfde geldt voor de meeste smartphones, al wordt het scherm wel als (te) klein ervaren voor dagelijks gebruik. Verder valt op dat bij het draaien van het apparaat, het scherm (vaak) opnieuw wordt opgebouwd wat vertragend kan werken. Dan is het handig om de stand van het apparaat vast te zetten (staand/liggend).

Apparaatselectie
Als de apps veel gebruikt gaan worden, is het goed om bij de apparaatselectie goed te letten op schermgrootte en resolutie. Het ingebouwde (virtuele) toetsenbord kan best wat ruimte innemen, waardoor maar weinig van het oorspronkelijke scherm zichtbaar kan blijven. Over het algemeen is het verder vaak wenselijk dat er een goede hard-case omheen komt, zodat een val van het apparaat geen kwaad kan. Dit maakt de keuze voor een apparaat al een stuk beperkter.
 

Scanfunctie
Er zijn hard-cases waarin een scanfunctie in is verwerkt. Met een druk op een knop kan dan een barcode gescand worden, die wordt opgepakt als numerieke code. Dit betekent dat zonder verdere aanpassingen zelf de focus gezet moet worden op het juiste veld, zodat de gescande waarde verwerkt kan worden. Het steeds verleggen van de focus kan echter ervaren worden als een klikfeest. Om dit terug te brengen naar scannen, aantal invullen, scannen, aantal invullen, …. is een uitbreiding nodig die het scan-event op kan vangen en dan een aantal stappen automatisch uitvoert. 

In de standaard apps is een aparte scanfunctie echter geen noodzaak. In de apps zit ook een knop waarmee de barcode met behulp van de camera van het apparaat eenvoudig gescand kan worden. Het betreffende artikel wordt dan netjes opgezocht en geselecteerd.

Beschikbaar netwerk
Verder is het van groot belang dat het beschikbare netwerk goed is en dat er een uitstekende WiFi-verbinding is. De meeste standaard apps gaan er namelijk van uit dat er altijd connectie is met SAP (de backend). Met slechte of helemaal geen WiFi gaan er wel eens signalen verloren met gekke foutmeldingen als resultaat. Dit kan grotendeels opgevangen worden met SAP Mobile Platform of met een andere schil eromheen, maar daarvoor zijn wel aanpassingen nodig. Onder andere om ervoor te zorgen dat de gegevens gebufferd worden.

Gelukkig wordt over het algemeen de WiFi steeds beter en op meer plaatsen beschikbaar, of kan er teruggevallen worden op 4G. Let bij een WiFi-netwerk ook op de beschikbare bandbreedtes. Het zoeken naar het beste WiFi-netwerk (2,4 GHz of 5 GHz) kan voor vertraging zorgen en het is meestal eenvoudig om dit vast te zetten op een apparaat.

Kosten
Naast kosten voor de hardware en voor het netwerk is het belangrijk om ook te denken aan mogelijke extra licentiekosten. Voor het werken met de apps heb je namelijk minimaal een logistieke gebruiker nodig. Het heeft ook voordelen dat direct op SAP wordt ingelogd, er wordt meteen goed bij gehouden wie welke actie doet. 

Security
Als laatste is het goed om qua veiligheid na te denken hoe de URL beschikbaar gaat zijn vanaf het apparaat.

  • Moet het apparaat aangemeld zijn op een beveiligd netwerk, of mag je er overal bij (dus ook vanaf huis)?
  • Kan bijvoorbeeld aangemeld worden via SingleSignOn? In dit geval kan het nodig zijn om een separate gateway te implementeren.
Zoals je ziet is een Fiori app meer dan een scherm met knoppen. Al met al is er genoeg om over na te denken!

Vorige Volgende

Ook interessant

5 tips om het SAP licentiemodel beter te begrijpen

Yvan Hopmans| 30-04-2019

In mijn huidige functie (SAP Licentie manager) spreek ik veel met klanten over het licentiemodel van ...

Meer

Wat voor impact heeft de Brexit op jouw SAP-systemen?

Marc Korstanje| 19-02-2019

In dit artikel presenteren wij de belangrijkste websites die je voorbereiden op de Brexit. Als SAP-dienstverlener ...

Meer

Weet je nog wat je in je schuur hebt staan?

Gene Madikrama| 07-05-2019

Het is een vreemde titel, maar wellicht zul je ‘m gaandeweg wel begrijpen. Vorig jaar zomer was ik bezig met mijn ...

Meer