<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P3DHMB4" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Heb jij vertrouwen in jouw IT-partner?

Martin Post| 26-11-2018

Heb-jij-vertrouwen-in-je-IT-partner IT is overal en IT’ers zijn overal. Je komt er niet vanaf. Nooit meer. Elke verandering in een organisatie lijkt gekoppeld aan een of ander IT-project en de daarbij behorende consultants. Nieuwe productiestraat, verkoopmethode, vestiging, kostenbesparingsmethode, alles raakt IT.

Mensen maken IT. Diezelfde mensen communiceren met elkaar over de behoefte, de oplossing en de implementatie. Die communicatie gaat via skype, soms een belletje en heel soms persoonlijk. Oh ja, en via mail, heel veel mail. We mailen elkaar steeds meer en je ziet in sommige organisaties bordjes staan met de tekst ‘vandaag is een dag met minder mail’, om het mailgebruik te ontmoedigen.

SAP ERP te veel mail

Vertrouwen is overal

In een samenwerking is het belangrijk dat je de ander kunt vertrouwen. We staan daar niet altijd expliciet bij stil, maar vertrouwen is overal: in het verkeer, in de winkelstraat en ook in de afstemming over specificaties. Het gebrek aan vertrouwen is schadelijk voor de voortgang en het uiteindelijke eindresultaat.

Ga maar na, want als iets niet uitgevoerd wordt wat wel beloofd is, dan schaadt dat het vertrouwen. Vergelijk het maar met een pakketje wat je hebt besteld bij een grote webwinkel. Als die webwinkel jou in geuren en kleuren vertelt welke stappen gezet gaan worden, voordat jouw bestelling thuis wordt afgeleverd door een hippe meneer, dan groeit het vertrouwen in deze winkel wanneer elke stap ook daadwerkelijk gezet wordt. Andersom is natuurlijk ook het geval. Bij een dienstverlener die partner wil zijn van haar opdrachtgever gelden dan dezelfde wetten. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt.

Intensievere samenwerking

Nu gaat de vergelijking met de webwinkel en een SAP-dienstverlener niet helemaal op, omdat het persoonlijke contact met een SAP-dienstverlener veel intensiever is. De mensen die met elkaar samenwerken weten vaak meer van elkaar dan enkel een afleveradres en een factuurnummer. In de persoonlijke gesprekken tussen opdrachtgever en leverancier vervaagt de klant-leverancier grens en wordt over en weer aan het vertrouwen gebouwd.

Gebaseerd op die ‘fijne gesprekken’, die in een ‘goede sfeer’ zijn gehouden, kan het idee ontstaan dat de opdrachtgever toch wel zal snappen dat je snel zal reageren. Toch? Nou nee. Opdrachtgevers ruiken niet dat jij aan een oplossing hebt gedacht. Of deze: een opdrachtgever zou toch moeten weten dat ik voor hem dat ingewikkelde probleem aan het oplossen ben. Waarom wordt ik telkens gestoord met de vraag wat de status is?

Doordat de opdrachtgever een belang heeft bij de oplossing, bijvoorbeeld om zijn proces optimaler te laten verlopen, zal hij zijn leverancier natuurlijk ook met meer dan gemiddelde belangstelling volgen. Dat volgen kan bijvoorbeeld via een ticketsysteem, waarin de status van een call wordt bijgehouden. Tijdens dit proces van volgen, kan het idee ontstaan dat de opdrachtgever niet de aandacht krijgt, die hij vindt dat nodig is. Het goede nieuws is, dat je als leverancier dat idee helemaal zelf kunt beïnvloeden, door de klant eerder te informeren over de voortgang. 

Blijf met elkaar in gesprek

Informeer jij als leverancier de klant tijdig, dan ben je er nog niet. Want ons menselijk gedrag kan er voor zorgen dat we fouten maken, dingen vergeten zijn en wel van plan waren om aan de slag te gaan, maar dat niet verteld hebben. Dat zegt niets over de kwaliteit van de oplossingen. Of over de intentie van leveranciers of de aandacht die de leverancier besteedt aan zijn opdrachtgever. Het onderlinge vertrouwen tussen opdrachtgever en leverancier verdient continu aandacht. Blijf met elkaar in gesprek, bij voorkeur persoonlijk en bouw aan het vertrouwen. Vertrouwen is niet procedureel dicht te timmeren, processen wel. Dat is dan het minimale wat je als leverancier kunt doen, of beter nog: moet doen. Praat met elkaar en niet over elkaar en ga uit van de juiste intenties, dan kan op termijn dat vertrouwen echt wel tegen een stootje. Je zult zien dat met het groeien van het onderlinge vertrouwen, de resultaten ook zullen meegroeien.

SAP-Dienstverlener-Nederland


Vorige Volgende

Ook interessant

5 tips om het SAP licentiemodel beter te begrijpen

Yvan Hopmans| 30-04-2019

In mijn huidige functie (SAP Licentie manager) spreek ik veel met klanten over het licentiemodel van ...

Meer

Wat voor impact heeft de Brexit op jouw SAP-systemen?

Marc Korstanje| 19-02-2019

In dit artikel presenteren wij de belangrijkste websites die je voorbereiden op de Brexit. Als SAP-dienstverlener ...

Meer

Weet je nog wat je in je schuur hebt staan?

Gene Madikrama| 07-05-2019

Het is een vreemde titel, maar wellicht zul je ‘m gaandeweg wel begrijpen. Vorig jaar zomer was ik bezig met mijn ...

Meer