<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-P3DHMB4" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAP Integratie Oplossingen

Iddo Rijsdijk| 05-05-2017

Een vraag die ik veel krijg is wat nu precies het verschil is tussen SAP Process Orchestration (on premise), SAP Cloud Integration (iPaaS) en SAP API Management en wanneer je welke tool in moet zetten. Laten we om te beginnen eens kijken waarvoor deze oplossingen precies bedoeld zijn.

PO is bedoeld om koppelingen te realiseren met voornamelijk legacy systemen en systemen binnen het eigen bedrijfsnetwerk. Deze systemen vragen om een robuuste oplossing met veel configuratie mogelijkheden. Tenslotte is niet ieder systeem binnen een bedrijfsnetwerk even goed in staat om een connectie met een ander systeem aan te gaan.

SCI is daarentegen beter uitgerust om connecties met systemen buiten het eigen bedrijfsnetwerk aan te gaan: cloud omgevingen en business partners. Deze omgevingen zijn zeer goed in staat om connecties met andere systemen aan te gaan.

Als laatste is er nog API management. Dit is de meest simpele vorm van interfacing. Je stelt een set aan API’s beschikbaar en geeft business partners toegang tot geselecteerde API’s. In tegenstelling tot PO en SCI kan je de toegang tot deze API’s heel nauwkeurig regelen: wie heeft toegang tot welke API’s en hoe vaak mogen deze API’s aangeroepen worden.

De verhouding tussen PO, SCI en API management worden duidelijk weergegeven in onderstaand plaatje van SAP:

Met API management ontsluit je zowel cloud gebaseerde services als on premise services. Business partners en externe applicaties (denk aan webshops, apps) kunnen gebruik maken van de door API management gehoste services.

PO wordt gebruikt voor on-premise naar on-premise integratie, en SCI voor cloud naar cloud integratie. Zowel SCI als PO kan gebruikt worden voor on-premise naar cloud integratie of omgekeerd.

Verder speelt ook de tijd die nodig is om met het platform een interface op te zetten tussen twee systemen. Laten we eens kijken naar het volgende standaard integratie scenario:

Met PO kan je dit typische integratie scenario in 2 tot 3 dagen opzetten, afhankelijk van de complexiteit van de gebruikte berichten.

Hetzelfde scenario in een SCI omgeving kost je 1 tot 2 dagen, terwijl dit in API management in 1 dag te realiseren is. Kortgezegd kan je dus stellen dat het realiseren van een interface in PO een kwestie van dagen is, tot een kwestie van uren in API management. De keerzijde hiervan is dat je minder mogelijkheden tot configuratie tot je beschikking hebt.

Wil je volledige controle over je systeemintegratie, kies dan voor PO of, in mindere mate, SCI. Is het belangrijk om snel en gecontroleerd externe toegang tot bestaande services te realiseren, kies dan voor API management.


Vorige Volgende

Ook interessant

5 tips om het SAP licentiemodel beter te begrijpen

Yvan Hopmans| 30-04-2019

In mijn huidige functie (SAP Licentie manager) spreek ik veel met klanten over het licentiemodel van ...

Meer

Wat voor impact heeft de Brexit op jouw SAP-systemen?

Marc Korstanje| 19-02-2019

In dit artikel presenteren wij de belangrijkste websites die je voorbereiden op de Brexit. Als SAP-dienstverlener ...

Meer

Weet je nog wat je in je schuur hebt staan?

Gene Madikrama| 07-05-2019

Het is een vreemde titel, maar wellicht zul je ‘m gaandeweg wel begrijpen. Vorig jaar zomer was ik bezig met mijn ...

Meer